Snabb guide till tyska


Goder - morgen (var det ens norska ?!)

Sitter och lyssnar på musik samtidigt som jag tittar igenom tyska-tentan....mycket kul eller viel spas som man säger här hehe.

asså fyfan när jag vaknade i morse , sån himla mens-värk buhu , min mage är en ballong och jag har värk i ryggen med , trodde nästan att jag skulle behöva räva där ett tag haha.

Måste förresten tipsa om en bra låt so man aldrig kommer få höra i Sverige eftersom den är på tyska men den är jättebra om man gillar RnB ballader...

Xavier Naidoo - Alles kann besser werden.

Fint namn har den ju med "Allt kan bli bättre"


Bara på skoj ska jag visa något som jag måste kunna i tyska , och som man måste göra i vilken mening som helst när man pratar och skriver haha det är fucked.


Nein , ich dachte, du wolltest ES reservieren. + akkusativ

Die ich mit IHM verbringen durfte und noch darf. + Dativ

Du siehst toll aus in DEM neuen kleid aus.


Detta kanske inte ser så svårt ut MEN det finns tusentals pronomen här och för att veta det jag skrivit i fet stil måste man först veta ifall verbet efter i kursiv är + dativ eller + akkusativ .

För att veta det finns inget knep man måste lära sig varje ord som finns för sig , det är inte som spanska att ett ord som slutar på a har prepositionen una O.S.V.

ES står för akkusativs 3 person.

IHM står för dativs 3 person.

Den sista meningen , I sverige säger man en klänning den klänningen , det spelar ingen roll vem som har klänningen eller så.

Här måste du först se vilken preposition som finns i meningen, här ser jag att ordet IN finns i meningen det är min Que till att hela meningen kommer vara + dativ eftersom IN är + dativ , + dativs preposition är DEM .

Sen måste jag veta om klänning är maskulin feminin eller neutral.

Nu vet jag att klänning är das (neutral).

+ dativ neutrala böjning är NEUEN , alltså blir det neuen kleid.


Asså ni ser ju själva , att prata här är inte en barnlek , det här måste man jämt göra , annars pratar man grammatiskt FEL.

Har seriöst aldrig lärt mig ett så fucked språk , haha

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0